U bent succesvol ingelogd
U bent succesvol geregistreerd en direct ingelogd

MuseumTV voor Musea

De customer journey van het museumbezoek

Hoe zorg je ervoor dat je als museum nieuwe en bestaande doelgroepen een optimale ervaring biedt met jouw museum? MuseumTV heeft samen met onderzoekbureau Research to Create onderzoek gedaan naar de customer journey van het Nederlandse museumbezoek. Daarin hebben we gekeken naar belangrijke touchpoints in het keuzeproces, het daadwerkelijke bezoek en wat er gebeurt achteraf. Ook hebben we onderzocht hoe we via ons platform de drempel naar een daadwerkelijk bezoek kunnen verlagen.

Opvallend is dat veel bezoekers zich hoofdzakelijk online oriënteren en dat ook het mediagedrag is veranderd. Om je doelgroepen te blijven bereiken is het dus noodzakelijk om je kanalen hierop af te stemmen. Onderstaande infographic laat de belangrijkste bevindingen van ons onderzoek zien. Heb je interesse in de whitepaper? Neem dan contact met ons op via marketing@museumtv.nl.

 

customer-journey-1024x576 MuseumTV voor Musea

 

Wat is MuseumTV?

MuseumTV is een initiatief van Stichting Ons Museum en samenwerkende musea. Het is onze missie om een zo breed mogelijk publiek met kunst en cultuur in aanraking te brengen. MuseumTV biedt de kijker een videoplatform, waarop video’s over tentoonstellingen, collecties en musea te bekijken zijn. Wij zijn er voor zowel de liefhebbers van musea (in de volledige breedte) als ook de nieuwsgierige, geïnteresseerde nieuwkomer met wat meer drempelvrees (SCP doelgroep „geïnteresseerde niet-bezoeker“). MuseumTV neemt drempels weg. Door vooraf meer inzicht te geven, worden verwachtingen gemanaged. En misschien zelfs wel overtroffen.

Kijkers zien de video’s via onze website, app en via KPN, Telfort en XS4ALL. Daarnaast verspreiden we de video’s via onze social mediakanalen en vele andere partners zoals CJP, NTR, Holland.com en is het museum vrij om de video’s ook voor eigen doeleinden in te zetten.

Sinds de oprichting in 2016 is MuseumTV uitgegroeid tot hét videoplatform dat kunst, cultuur en erfgoed tot leven brengt. Inmiddels zijn er meer dan 140 musea aangesloten bij ons platform. Dit zijn zowel de grote als de kleine musea.

 

 

Van productie tot distributie

Alle content wordt gemaakt onder een redactionele formule door experts, professionele producenten en conservatoren van de deelnemende musea. Zowel de productie als de distributie van de video’s worden in goed overleg afgestemd. Samen met de regisseur en het deelnemende musea bepalen we wat de verhaallijn (het script) van de video wordt en welke onderwerpen we uit de tentoonstelling of collectie uitlichten. Na de draaidag volgt er een eerste versie en een feedbackronde. Daaruit volgt de definitieve versie.

Als de definitieve versie gereed is, overleggen we hoe we de video’s gezamenlijk gaan verspreiden. MuseumTV verspreidt de video’s via de volgende kanalen: website, app, nieuwsbrief, sociale media, Google Ads, evt. pers en partners. MuseumTV bereikt via haar eigen kanalen zo’n 400K mensen per maand. Via KPN, Telfort en XS4ALL On Demand bereiken we 2,5 miljoen abonnees. Wij rapporteren ons bereik via CLIPIT en desgewenst kunnen we ook op maat rapportages maken.

 

Samenwerkingspartners

Met MuseumTV krijgen culturele instellingen en musea nieuwe mogelijkheden om digitaal bereikbaar en zichtbaar te zijn, en hun exposities onder de aandacht te krijgen van een groter publiek. Dit doen we door samen te werken met diverse media- en distributiepartners. Hierdoor wordt het bereik van één individueel museum substantieel vergroot. Musea bereiken zo een groter en deels nieuw publiek. Onze samenwerkingspartners zijn onder andere KPN, Telfort en XS4ALL, HEMA, NS, CJP en NBTC. Daarnaast zijn onze video’s sinds dit najaar te zien bij de NTR op NPO 2 Extra.

 

MuseumTV & CJP: Bingo Battle

Hoe bereik je MBO-studenten? In 2018 is MuseumTV een samenwerking gestart met CJP om MBO studenten kennis te laten maken met het museale aanbod in Nederland. Gezamenlijk hebben we een nieuw format ontwikkeld voor de video’s die past bij de belevingswereld van MBO studenten.

In de Bingo Battle rennen bekende vloggers, rappers en acteurs door het museum om zo snel mogelijk alle items op hun bingokaart af te strepen. Lukt hen dit niet binnen 10 minuten? Dan moeten ze een tegenprestatie doen. Yuki Kho, bekend van Kunst Kijken met Ko en Kho, presenteert de serie waarbij ze op een intuïtieve en pretentieloze manier kijkt naar kunst en cultuur. Hierdoor neemt ze de drempel dat voorkennis nodig is om van het museum te kunnen genieten weg.

Met straks de in totaal 7 video’s hebben we 500.000 MBO studenten weten te bereiken. Bekijk hier alle video’s.

 

Guido-Spek-met-play-1024x576 MuseumTV voor Musea

 

Wat kan MuseumTV voor jouw museum betekenen?

Alle musea zijn welkom op ons platform: van groot tot klein, van kunstmuseum tot streekmuseum. Dankzij subsidies van fondsen en overheden kunnen we ook de kleine musea laten deelnemen aan ons platform. We weten dat elk museum andere behoeftes heeft en legt de focus op andere doelgroepen. Daarom gaan we graag met jou in gesprek over wat MuseumTV voor jouw museum kan betekenen. Wil je hierover meer informatie ontvangen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op via info@museumtv.nl.

 

Blijf op de hoogte via onze Partnernieuwsbrief

Elke maand versturen wij een nieuwsbrief aan geïnteresseerde musea en partners. Wil je ook op de hoogte blijven van onze activiteiten? Meld je dan via deze link aan voor onze partnernieuwsbrief.