U bent succesvol ingelogd
U bent succesvol geregistreerd en direct ingelogd

MuseumTV in Museumvisie – Maart 2018

MuseumTV maakt museumbezoek laagdrempeliger door samen te werken met digitale partners, waaronder KPN.

 

Museumvisie-artikel MuseumTV in Museumvisie - Maart 2018

 

Tekst: Vera Ros
Illustratie: Simon Flöter

MuseumTV, een initiatief van Stichting Ons Museum, is een video-on-demandplatform dat tentoonstellingen en museumcollecties belicht via promotiefilmpjes, minidocumentaires en art bites. Er werken inmiddels ruim honderd musea aan mee. Bezoekers kunnen een (voorlopig gratis) account aanmaken of vriend worden tegen betaling.

‘We hebben altijd gedacht dat dit platform alleen een succes kon worden met digitale samenwerkingsverbanden,’ zegt Marieke van der Donk, oprichter en directeur. Ze ging daarom een partnerschap aan met KPN. Klanten met het basispakket van dit telecombedrijf kunnen de films gratis bekijken via interactieve tv. MuseumTV-trailers zijn ook te zien in KPN-winkels, zoals eerder op NS-stations en in Hema-filialen. Van der Donk: ‘De twee miljoen mensen die we met deze samenwerking bedienen, betekenen een enorme vergroting van ons bereik, waaronder cultureel geïnteresseerden die om allerlei redenen niet naar een museum gaan. Met narrowcasting en interactieve tv kunnen we de drempel voor museumbezoek verlagen.’

Voor KPN paste het samenwerkingsverzoek in het streven om klanten hoogwaardige tv te bieden. ‘Het betreft niet direct de grootste consumentencategorie, maar wel een voor ons interessante doelgroep,’ zegt Marnix Laurs, directeur content. ‘Denk aan Museumkaarthouders of zij die er nog geen hebben. Het aantal mensen dat kunstfilms
online weet te vinden en bekijken, is bovendien relatief beperkt. Interactieve tv maakt dat makkelijker; kijk naar Netflix. Daarnaast voelen we maatschappelijke betrokkenheid. We sponsoren instellingen als het Rijksmuseum en Concertgebouw. Films over kunst passen daarbij. Technisch zijn ze van goede kwaliteit; dat was onze belangrijkste voorwaarde.’

Productie, marketing en distributie van de films komen voor rekening van MuseumTV. ‘Voor musea is dit een prachtig marketinginstrument, vooral die met kleinere budgetten,’ zegt Marieke van der Donk, wier platform steun krijgt van enkele grote fondsen. ‘We belichten alle genres en films over afgelopen tentoonstellingen kun je altijd terugkijken.’

KPN gebruikt voor de marketing de eigen kanalen. ‘Het is belangrijk om goede afspraken te maken over marketing aangezien we zestig à zeventig contentpartners hebben,’ zegt Laurs. ‘Soms is dat lastig, maar ik heb eigenlijk nooit gehoord dat ze ontevreden waren. Ik krijg trouwens uit onze hele organisatie, tot aan de raad van bestuur, positieve feedback over MuseumTV.’

Gebruikscijfers zijn nog niet bekend. Ook is nog onduidelijk in hoeverre de samenwerking zich vertaalt in nieuwe MuseumTV-accounts en vrienden, laat staan daadwerkelijke museumbezoeken. ‘Zoiets is lastig te meten, al zien we positieve effecten op sociale media van musea,’ zegt Van der Donk.

museumtv.nl

 

Gepubliceerd in Museumvisie, Maart 2018


Gebruikte bronnen